Search
  • Digital School Tim

Programiranje za djecu

Updated: Mar 24


Programiranje za djecu

Dati svom djetetu najbolje šanse za uspjeh u budućnosti, kao i pomoći njegovom obrazovnom razvoju u godinama odrastanja je nešto što svaki roditelj ima želju učiniti. Učenje kodiranja i programiranja jedan je od načina na koji ih možete najbolje pripremiti za budućnost, unaprijediti ih u školi ili podržati i poboljšati njihovo trenutno učenje.


Programiranje može donijeti ne samo obrazovne i karijerne koristi. Ako vaše dijete nauči da programira, postoje istraživanja koja sugeriraju da će mu to pomoći u drugim vještinama kao što su organizacija, upornost, rješavanje problema, pa čak i samopouzdanje (o čemu ćemo pričati kasnije).


Vjerovatno se pitate: „Šta je programiranje za djecu? Šta trebam znati o tome kako djecu naučiti programirati?”


Programiranje je jezik budućnosti. Industrijska revolucija kroz koju još uvijek prolazimo, ima svoje korijene u informatičkoj tehnologiji, računarstvu i STEM vještinama. Vještačka inteligencija, autopiloti, roboti, mapiranje uma više nisu futuristički termini! Oni su sada i ovdje, utiču i mijenjaju naše živote kao nikada prije.


Zahvaljujući normalizaciji online učenja, više djece se osjeća ugodno s idejom o dodatnim časovima koji se pohađaju putem online nastave. Tokom pandemije, online nastava se pokazala kao jako efikasan način edukacije mladih, posebno kada pričamo o informatičkim naukama.


Kada se pravilno podučava, programiranje može biti jako zabavno! Učenje programiranja je nevjerovatan, praktičan i izuzetno isplativ hobi i vještina za djecu svih uzrasta.


Ako ste roditelj, znate da je važno naučiti svoju djecu nizu vještina kako biste ih pripremili za njihov budući život. Budućnost je nedokučiva bez računara, a "kod" je vokabular koji ove mašine razumiju.


Sve tehnologije se oslanjaju na softver i sav softver je u suštini skup uputstava napisanih u obliku linija koda. Ukratko, sada je to definitivno svijet koji radi na kodu. Kao takvo, programiranje za djecu sve više postaje dio redovnog nastavnog plana i programa u školama i fakultetima.


Ako trenutno raspravljate o tome je li pravo vrijeme da pomognete svom djetetu da nauči programirati, ili da li je ono pravog uzrasta za početak, u ovom vodiču ćemo vam odgovoriti na ta i mnoga druga pitanja sa kojima se susrećemo dok vodimo uspješnu školu programiranja za djecu.


U nastavku se nalazi sadržaj onoga što možete očekivati ​​u ovom vodiču. Ako tražite nešto posebno, slobodno kliknite na bilo koji od podnaslova da brzo skočite na taj odjeljak.



Table of Content:


  1. Šta je programiranje za djecu?

  2. Kodiranje ili programiranje?

  3. Zašto bi djeca trebala programirati?

  4. U kojoj dobi djeca mogu programirati?

  5. Da li je programiranje za djecu teško?

  6. Benefiti programiranja za djecu.

  7. Kako djeca uče programirati?

  8. Da li je potrebno znati matematiku za programiranje?

  9. Mogu li djeca naučiti programiranje online?

  10. Zašto informatika u osnovnim i srednjim školama nije dovoljna?

  11. Statistika.

  12. Kako zainteresovati dijete za programiranje?

  13. Kakav je računar potreban za programiranje?

  14. Da li je bitan odabir prvog programskog jezika?

  15. Razlika između vizualnog i tekstualnog programiranja.

  16. Najbolji programski jezici za djecu.

  17. Kako ih izabrati po godinama?

  18. Karijere za djecu koja programiraju.

  19. Kako poboljšati programerske sposobnosti kod djece?

  20. Zaključak




1. Šta je programiranje za djecu


Programiranje je vještina koja se najbolje stiče kroz praksu i primjere, a ne iz knjiga. - Alan Turing

Živimo u dobu tehnologije u kojoj sve funkcionira uz podršku računara. Programiranje je sastavni dio mreže i ima širok spektar primjena. Programiranje kontroliše naše živote upravljajući personalnim računarima, bankarskim serverima, web stranicama, tabletima, pametnim telefonima, mašinama za pranje veša, pa čak i liftovima. Postoji mnogo tehničkih detalja u programiranju, ali jednostavnim riječima, to je drugo ime za kreiranje instrukcija za računare. Serija kreiranih instrukcija poznata je kao “izvorni kod” programa.


Da bi uputstva bila efikasnija, bilo je potrebno razviti programske jezike. Na primjer, programeri koji rade u Google-u mogu koristiti C++, Java, JavaScript ili Python programski jezik. To su programski jezici za koje ste vjerovatno svi čuli, i naravno, izgledaju zastrašujuće te gomile tekstualnog koda. I mi smo svjesni toga, i stoga kada je u pitanju programiranje za djecu koriste se vizualni programski jezici zasnovani na blokovima. Drag and drop mehanizam koji je zastupljen u takvim programskim jezicima, ne zahtijeva od djece da pišu kodove. Djeca trebaju razumjeti logiku koja stoji iza blokova, a ne zamarati se sintaksama. Na taj način programiranje postaje zanimljiva igra koja drži pažnju mladima. Kada savladaju vizuelno programiranje povlačenjem i ispuštanjem (drag & drop), prelazak na osnovne programske jezike kao što su C, Java ili Python postaje mnogo lakši za djecu.



2. Kodiranje ili programiranje?



Šta je kodiranje?

Kodiranje je davanje instrukcija računaru da uradi nešto putem komandi korak po korak napisanih na mašinskom jeziku. Kodiranje je u principu prevođenje ljudskog jezika na jezik računara.


Šta je programiranje?

Programiranje je pisanje ljudskih misli u logičkom i matematičkom jeziku. Dakle, kod je onaj dio programa koji govori mašini da uradi određenu funkciju, odnosno daje joj uputstva, dok je program skup svih instrukcija i logike potrebnih kako bi neki softver funkcionisao.


Uzmimo kalkulator kao primjer. Ako želimo da saberemo dva broja na kalkulatoru, unosimo dva broja i dobijamo rezultat koji je zbir ova dva broja. Kada napišemo kod za sabiranje dva broja, to se zove kodiranje.


U cjelini, program na kalkulatoru objedinjuje sve kodove koji izvode sve ove različite operacije. Proces povezivanja cijelog koda naziva se programiranje.


Dakle, kodiranje je uži pojam, i ono je samo jedan dio programiranja koje obuhvata cjelokupnu operaciju u izradi programa ili softvera.

Kodiranje

Programiranje

Kodiranje je dio programiranja koji se bavi pisanjem kodova koje mašina može razumjeti.

Programiranje je proces koji uključuje planiranje, dizajniranje, testiranje, kodiranje i održavanje određenog programa.

Kodiranje zahtijeva osnovno poznavanje vještina programiranja bez ikakvih softverskih alata.

Programiranje zahtijeva dobro poznavanje programskih vještina i dobre alate za razvoj softvera kako bi se njima upravljalo na bolji način.

Znanje o kodiranju pomaže u radu s jednostavnim projektima.

​Znanje programiranja pomaže u radu i upravljanju sa velikim projektima.

Kodiranje zahtijeva jednostavne alate i jednostavnu sintaksu.

Programiranje zahtijeva veliki broj alata i sintakse.

​Prati metodu pokušaja i greške i ne zahtijeva prethodne pripreme.

​Za programiranje su potrebne detaljne informacije i detaljan pristup.


3. Zašto bi djeca trebala programirati



Programiranje za djecu

Svijet se brzo mijenja, kao i tehnološka i obrazovna industrija. Dakle, da bi održali ove promjene buduća generacija mora biti dobro pripremljena.


Nažalost, čak i ako je škola vašeg djeteta jedna od rijetkih koja aktivno nudi časove programiranja, obično ne pružazju učenicima adekvatnu edukaciju. Ta nastava jednostavno ne sadrži odgovarajuće jezike koji će pokrenuti karijeru vašeg djeteta ili nemaju toliko alata i resursa koliko je dostupno u dodatnim programima. Čak i učenici koji ne planiraju da postanu programeri mogu izvući brojne prednosti iz programiranja. Evo dobre liste razloga zašto bismo trebali razmisliti o tome da naučimo svoju djecu programirati:


  • Računarstvo gradi vještine u brojnim pratećim područjima uključujući matematiku, nauku, rješavanje problema, timski rad, učenje zasnovano na projektima, kreativnu umjetnost i još mnogo toga. Kao što je Steve Jobs slavno rekao: "Programiranje vas uči kako da razmišljate."


  • Učenje programiranja je isto kao učenje stranog jezika. Što ranije počnete, to je lakše naučiti i savladati.


  • Do 2025. godine u svijetu će se znatno povećati potražnja za radnom snagom u IT sektoru. 3,5 miliona STEM radnih mjesta će ostati nepopunjeno. Također 71% svih novih poslova u STEM-u su u računarstvu, ali samo 8% STEM diplomaca je u računarskim naukama.


  • Zanimanja vezana za računare čine preko 60% predviđenih novih radnih mjesta u STEM (nauka, tehnologija, inženjering i matematika).


  • Računarsko programiranje podučava praktične vještine koje su odmah relevantne na današnjem tržištu rada.


  • Računarstvo pokreće gotovo svaku industriju, od obrazovanja do poljoprivrede, od prava do poslovanja, i od građevinarstva do medicine, a softver stoji iza svega toga.


  • Poslovi inženjera računarstva su među najplaćenijima na svijetu!


  • Programiranje je najnovija liberalna umjetnost. (Liberalne umjetnosti su tradicionalno osmišljene da pripreme pojedince za građanski život i da pomognu učenicima da razumiju svijet oko sebe. Samo je pitanje vremena kada će biti uključene u osnovne nastavne planove i programe).


Može biti lako uhvatiti se u uobičajene prepreke zašto ne programirati, kao što su nedostatak vremena, nedostatak znanja ili nedostatak resursa. Programiranje je također zabavan i kreativan proces. Ovu činjenicu mogu lako previdjeti roditelji koji imaju viziju programera koji sjede u nekom mračnom podrumu! Programiranje hrabri djecu svih uzrasta da postanu proizvođači tehnologije koristeći njihovu sposobnost da ožive svoju maštu, i na taj način prestaju biti samo konzumenti digitalnog sadržaja.


A na najširem mogućem nivou, razumijevanje načina rada računara je fundamentalni dio razumijevanja modernog svijeta. Naučivši kako da programiraju, djeca će biti dobro pripremljena za alate, sisteme i uređaje s kojima će se susresti i moći će ih sigurnije i efikasnije koristiti.



4. U kojoj dobi djeca mogu programirati



Programiranje za djecu

Kada da počnem da učim svoje dijete informatici i programiranju? Što je brže moguće! Nikada nije prerano da djeca nauče programiranje ili informatiku. Zapamtite da programiranje ne mora biti komplikovano i da možete učiti zajedno s njima!


Postoje sistemi kodiranja s kojima se mogu snaći čak i djeca od sedam godina, a ako odaberete pravi program i pristup učenju, neće im trebati dugo da savladaju osnove.


Prema teoriji kognitivnog razvoja koju je napisao švajcarski psiholog Jean Piaget 1971. godine, djeca u dobi od 5 godina su u, kako je on nazvao, preoperativnoj fazi. U ovoj fazi dijete počinje razumijevati svijet korištenjem mentalnih reprezentacija putem riječi i slika, te shvatati apstraktne koncepte.


Neki roditelji se mogu bojati ovog uzrasta. Mnogi ne žele riskirati da prerano uvedu programiranje svojoj djeci, i razumijemo tu zabrinutost.

Pokušaj da se dijete nauči petljama, funkcijama i uslovnim izrazima kada ne zna ni brojati do 20 može se pokazati izuzetno teškim. Zvuči ludo podučavati programiranje petogodišnjaka jer programiranje zahtijeva razumijevanje matematike i logike koje ovako mala djeca nemaju.


Međutim kao što smo već spomenuli osnove programiranja se mogu gejmificirati (i pojednostaviti) kako bi bile prilagođene djeci. Konkretno nastavni plan u Digital School je osmišljen da kroz igru zadrži pažnju i najnemirnijm učenicima a pritom im prenese korisno znanje. Naši programi su ipak za djecu od 7 do 18 godina starosti. O njima možete pročitati više ovdje.


Predlažemo roditeljima koji žele svoju djecu usmjeriti ka programiranju, da sa svojim petogodišnjacima počnu igrati igre koje će im razvijati logiku i kritičko razmišljanje. Jednu takvu igru smo opisali u našem blogu.



5. Da li je programiranje za djecu teško?



Mogu li djeca zaista naučiti da programiraju?

Da! Djeci je mnogo lakše da uče složene predmete brže nego odraslima zbog značajnije prisutnosti sive tvari u njihovom mozgu. Svako se rađa sa određenom količinom sive tvari koja se može koristiti za razumijevanje i zadržavanje ključnih pojmova.


Dok postanete odrasli, potrošili ste većinu svoje sive tvari. Zbog toga je ključno započeti podučavanje osnovnih pojmova rano kada djeca još uvijek imaju puno sive tvari koju mogu koristiti za oblikovanje svoje baze znanja.

Zbog toga često čujete frazu: „Djeca upijaju informacije kao spužve“.


Praktično djeca ne mogu napisati dio koda za sabiranje dva broja jer se to može činiti teškim, ali postoji mnogo zanimljivih načina koji im olakšavaju da nauče kako kodirati u ranoj dobi


Neki od dokazanih načina zasnovanih na istraživanju, kao što su igre, aplikacije i drugi projekti usmjereni na djecu, pomažu djeci da nauče osnove programiranja na način koji ih drži angažiranima i podučava vještinama iz stvarnog svijeta. Učenje programiranja za djecu nikada nije bilo lakše ili zabavnije. Da bi djecu rasteretili od složenih programskih jezika, omogućili smo im da kroz blokove kreiraju sopstvene programe u kojima uče koncepte i logiku, a istovremeno nisu opterećeni tehnološkim terminima.



6. Benefiti programiranja za djecu



Pomislite na automobile koji sami voze, automatske frižidere koji naručuju namirnice, robotske ruke koje izvode operacije, AI robote koji sastavljaju pravne prijave...tehnologija je svuda oko nas.


Sa takvim poboljšanjem tehnologije, STEM vještine će imati prednost u budućnosti, čineći učenje programiranja nezamjenjivim.

Učenje osnova programiranja pomoći će djeci da p